Hillaktief
Image default
Particuliere dienstverlening

Voorbereid de toekomst in met coaching

Het zijn van een docent in het primair onderwijs vraagt veel aandacht. Als een soort vliegende keep vul je diverse rollen op, en zorg je er op jouw beste manier voor dat de leerlingen voorbereid worden voor de toekomst. Coaching in het primair onderwijs is dan ook zeker geen nieuwe tak van sport. Een coach is iemand die traint, die informatie meegeeft en andere weer sterker verder laat gaan. Eigenlijk iets wat een docent van zichzelf vaak ook al probeert te doen bij de leerlingen! Om je hier nog beter in te ontwikkelen, zijn er diverse tips, trucs en trainingen te vinden. 

Toekomstlessen voor docent en leerling 

De toekomst komt eraan, en dit kunnen we niet tegenhouden. De wereld om ons heen veranderd constant, en de vaardigheden die je nodig hebt om dit bij te houden ook. Daarom is het als docent van belang, om de 21st century skills te beheersen, en op een speelse en actieve manier te kunnen inzetten in de lessen. Technologie en ook kunstmatige intelligentie, komen steeds meer een grote rol te spelen in ons dagelijkse leven, maar hoe ga je hier eigenlijk mee om, en hoe maak je dit ook aantrekkelijk bij de leerlingen? Wat dacht je van open opdrachten en eigen invulling, zodat er interesses gedeeld en versterkt kunnen worden? Zo kan je op een speelse manier toch veel lesstof behandelen. 

Wat zijn de zogenaamde 21e-eeuwse vaardigheden? 

21st century skills klinkt natuurlijk als een interessant begrip, maar wat houdt dit dan eigenlijk in? Deze vaardigheden of competenties, zijn voornamelijk gekenmerkt door machines, digitaliseringen en technologie. Het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling en Kennisnet hebben een schema opgesteld, waarin deze 11 competenties voor de 21ste eeuw benoemd worden. Zo bevat dit schema onder andere het kritisch en creatief denken, mediawijsheid en ICT-basis vaardigheden, maar ook meer algemene skills zoals het samenwerken en communiceren met anderen. Digitaliseren klinkt natuurlijk interessant, maar toch blijven ook onze sociale en culturele vaardigheden, zelfregulatie en informationele vaardigheden ook zeker belangrijke competenties in deze eeuw. 

Hoe worden deze skills ingezet in het onderwijs? 

Het inzetten van deze 21e-eeuwse vaardigheden kan soms nog een uitdaging zijn. Lesmateriaal en leerdoelen staan vaak al vast, en hoe verwerkt je dan toch dingen als zelfregulering en ondernemend gedrag daarbij? Afhankelijk van de vakgebieden zijn hier opties voor, denk bijvoorbeeld aan het stimuleren van kritisch denken door het aanbieden van prikkelende en uitdagende vragen. Ook door evaluatie en zelfevaluatie toe te voegen aan de lesstof, kunnen doelen zoals communicatie, samenwerking en zelfregulering behaald worden. Een grote omweg of verandering is vaak niet nodig, een andere manier van coaching helpt al veel. 

https://septemberonderwijs.nl/21st-century-skills-8-tips-voor-toekomstlessen/